10 odporúčaní ako môžu školy vytvoriť bezpečný priestor pre LGBTI+ deti, mladých a ich blízkych
LGBTI+ žiaci a žiačky sú štatisticky na každej škole na Slovensku. Škola by mala byť pre nich, tak ako pre všetky deti, bezpečným miestom. Miestom, v ktorom vedia otvorene hovoriť o svojej identite či o identite svojich blízkych, miestom, v ktorom vedia, že akákoľvek nenávisť či diskriminácia bude riešená, miestom, v ktorom cítia, že tam naplno patria a nie sú neviditeľní. Ak sa LGBTI+ žiaci a žiačky v škole necítia bezpečne, priamo to zhoršuje ich dochádzku, prospech aj duševné zdravie.
Škola, ktorá je bezpečným miestom pre LGBTI+ ľudí nezaujíma žiadne politické stanovisko. Jednoducho koná v súlade so štátnym vzdelávacím programom a s etickým kódexom pedagogických zamestnancov, ktoré jasne od pedagogických zamestnancov a zamestnankýň vyžadujú, aby odmietali akékoľvek diskriminačné praktiky alebo správanie, ktoré by spôsobilo ujmu druhým a aby “rešpektovali rovnako všetkých žiakov, bez ohľadu na…sexuálnu orientáciu, pohlavie, rod”, a aby “dbali o dobro žiakov…a o ich duševné a fyzické zdravie”.
Zoradili sme preto nasledovné odporúčania od najjednoduchších po najkomplexnejšie na zavedenie na úrovni školy. Veríme, že pomôžu školám postupne zaviesť viac a viac opatrení aby sa u nich cítili bezpečne skutočne všetci žiaci, žiačky a ich blízki. Odporúčania nie sú kompletným návodom ako byť inkluzívnou a bezpečnou školou pre všetkých – majú slúžiť ako odrazový mostík pre školy, ktoré majú chuť sa posunúť ďalej vo vytváraní bezpečného miesta pre LGBTI+ ľudí. Školy, ktoré budú hľadať ďalšiu podporu a zdroje ich nájdu v odkaze na konci dokumentu.
Verejne deklarujeme, že sme bezpečným miestom v ktorom sú prijatí všetci, vrátane ľudí z majority aj z rôznych menšín, vrátane LGBTI+ ľudí a ich blízkych. Záväzok zverejníme na webstránke našej školy, aj vo fyzických priestoroch (vo forme textu, plagátov, násteniek, nálepiek “Bezpečné miesto”, …).
Prečo? Jasná komunikácia, že je bezpečné rozprávať o svojej identite pomáha LGBTI+ ľuďom žiť otvorene a v súlade so svojou identitou, čo zásadne prispieva k ich lepšiemu duševnému zdraviu, vedie k lepšej dochádzke a k lepším školským výsledkom. Zároveň to dáva jasný signál celej školskej komunite, že LGBTI+ ľudia tu sú vítaní a znižuje výskyt nenávistných prejavov, šikany či fyzických útokov.
Ponúkame podporu žiakom a žiačkam, ktorí/é by chceli sami zakladať a viesť skupiny či kluby pre rovnoprávnosť a podporu LGBTI+ ľudí a ich blízkych.
Prečo? Akékoľvek aktivity iniciované priamo deťmi a mladými pre ich rovesníkov/rovesníčky môžu byť veľmi efektívne.
Ponúkame adekvátnu psychologickú podporu LGBTI+ deťom, mladým a rodičom, ktorí hľadajú cesty ako svoje deti prijať a podporiť. Pomôcť môže školský podporný tím alebo aktívna spoluprácou s najbližšou poradňou, prípadne odborníkmi a odborníčkami, ktorí sa špecializujú na prácu s LGBTI+ mladými ľuďmi v poradniach ako inPoradňa a Prizma Košice.
Prečo? Na Slovensku nemajú LGBTI+ ľudia priznané rovnaké práva ako zvyšok spoločnosti a sú v omnoho väčšej miere terčom verejných aj osobných nenávistných prejavov a fyzických útokov. Veľakrát ich rodiny a blízki neprijmú keď spravia svoj coming out – povedia, že sú LGBTI+ človekom. Tieto skutočnosti vplývajú veľmi negatívne na ich duševné zdravie, čo ďalej vplýva na ich dochádzku, prospech a kvalitu života. Je v záujme školy im poskytnúť včasnú psychologickú podporu.
Náš školský poriadok a/alebo etický kódex konkrétne menuje ochranu a prijatie rôznych menšín, vrátane LGBTI+ ľudí a ich blízkych, a menuje konkrétne dôsledky, ktoré vyplývajú z jeho porušenia. Odvoláva sa na vyhlásenie “Bezpečné miesta” od Ligy za duševné zdravie. Neobsahuje prvky, ktoré podporujú nerovnosť, napríklad odlišné pravidlá v obliekaní či správaní pre chlapcov a dievčatá.
Prečo? Okrem jasného signálu školskej komunite ohľadom toho čo je akceptované a čo nie, konkrétne vymenovanie LGBTI+ ľudí v dokumentoch školy dáva učiteľom a učiteľkám možnosť sa na ne odvolať v prípade nenávistných prejavov zo strany žiakov, žiačok či ich rodinných príslušníkov, a tým ich posilňuje v tom, aby v týchto prípadoch zakročili.
LGBTI+ ľudia sú v našej škole reprezentovaní a rešpektovaní
V priestore školy (nástenky, knižnica, chodby) aj v rámci vyučovania (učebnice, prezentácie, pracovné listy) používame rozmanité príklady ľudí, vrátane rôznych menšín a vrátane LGBTI+ ľudí, dúhových rodín a párov rovnakého pohlavia. Používame inkluzívny jazyk, ktorý rešpektuje identitu každého a každej a neprezentuje heteronormativitu ako jedinú či preferovanú voľbu – nepredpokladáme automaticky, že žiak má otca a mamu, alebo že bude v budúcnosti mať manželku, alebo že sa mu páčia dievčatá. Ľudí v školskej komunite oslovujeme menom a zámenami, ktoré preferuje.
Prečo? Reprezentácia rôznych ľudí vo verejných priestoroch a v učebných materiáloch je základným nástrojom ako rozvíjať u detí a mladých pozitívny postoj k rozmanitosti ľudí. Ak niektoré skupiny ľudí z našej spoločnosti v týchto materiáloch chýbajú, nenávistné prejavy proti nim sa stupňujú, ich diskriminácia sa zvyšuje a ich duševné zdravie extrémne trpí. Rodová identita je základnou zložkou identity každého z nás a jej nerešpektovanie vedie k závažným duševným problémom.
Netolerujeme nenávisť a diskrimináciu
Máme nulovú toleranciu voči nenávistným či diskriminačným prejavom či praktikám, či akejkoľvek homonegatívnej, transnegatívnej či inej šikane a máme vypracované konkrétne postupy na ich prevenciu a riešenie: vzdelávanie detí, rodičov a pedagogického aj nepedagogického personálu, odporúčanie psychologickej intervencie pre žiakov a žiačky v riziku radikalizácie a jasné dôsledky, ktoré škola dodržiava. V prípade potreby sa odvolávame na náš školský poriadok / etický kódex alebo antidiskriminačný zákon. Naši pedagogickí aj nepedagogickí zamestnanci sú vyškolení, ako v týchto prípadoch postupovať.
Prečo? Nenávistné či diskriminačné prejavy, šikana a praktiky zásadne negatívne vplývajú na duševné zdravie LGBTI+ ľudí, čo môže viesť k depresiám, úzkostným poruchám, sebapoškodzovaniu, samovražedným myšlienkam alebo až k fyzickám útokom. Školy majú povinnosť vždy na takéto prejavy reagovať, ohradiť sa a vyvodiť vhodné následky. Bezpečný priestor na vzdelávanie bez prejavov spomenutých foriem násilia a nenávisti je tiež podstatným predpokladom k spokojnosti jednotlivcov/kýň, skupín, k zdravým vzťahom v kolektívoch, aj k lepším študijným výsledkom žiakov a žiačok, čo má zásadný vplyv na ich ďalší život.
Tam kde je to možné, umožňujeme žiakom a žiačkam voľbu skupiny, nedelíme ich na princípe chlapci-dievčatá, napríklad na telesnej výchove.
Prečo? Školský zákon nevyžaduje, aby mali chlapci a dievčatá oddelené hodiny telesnej, či oddelené hodiny vzťahovej a sexuálnej výchovy. Takéto delenie môže prispieť k vytvoreniu nebezpečného prostredia hlavne pre transrodové a nebinárne osoby a posilňuje to rodové stereotypy, ktoré škodia všetkým. Naopak, zmiešané kolektívy dovoľujú deťom byť k sebe navzájom vnímavejšími, posilňovať postoje solidarity a empatie či rešpektovať rozmanitosť, ktorá je všade okolo nich aj v priestore mimo školy.
Máme aspoň jedny toalety určené pre jednu osobu, ktoré sú prístupné každému bez ohľadu na ich rodovú identitu.
Prečo? Toalety bývajú najnebezpečnejšími miestami pre LGBTI+ deti a mladých – dochádza tam k najčastejším útokom a pocitom vylúčenia. Súkromné toalety, ktoré sú dostupné všetkým, sú kľúčové pre pocit bezpečia niektorých LGBTI+ ľudí, hlavne transrodových a nebinárnych ľudí, ale môžu pomôcť aj mnohým iným deťom, ktoré sa necítia pohodlne v spoločných toaletách.
Zaväzujeme sa cez anonymné prieskumy spoznať aké rôzne skupiny (vierovyznanie, etnická a národnostná príslušnosť, rodová a sexuálna identita, rodinná štruktúra) máme v škole reprezentované medzi našimi žiakmi a žiačkami. Zaväzujeme sa na pravidelnej báze monitorovať postoje školskej komunity voči témam práv, bezpečia a prijatia menšinových skupín, vrátane LGBTI+ ľudí, a monitorovať skúsenosti s prípadným porušovaním týchto práv.
Prečo? Škola by mala byť bezpečným miestom pre všetkých, no žiaci a žiačky, ktorí patria do menšín sa často bezpečne necítia. Kým sú neviditeľní a nevypočutí, škola nemá šancu túto skutočnosť zmeniť. Anonymné prieskumy nám umožňujú včas reagovať na nenávistné či nerešpektujúce postoje medzi našimi žiačkami a žiakmi, a tak mať väčšiu šancu ich našimi aktivitami zachytiť v zárodkoch. Škola, ktorá vníma rozmanité potreby všetkých a myslí na bezpečie všetkých detí, je skutočne inkluzívna.
Zaväzujeme sa vypracovať akčný plán, ktorý reaguje na zistenia prieskumu z bodu 9 a podporuje bezpečie a prijatie všetkých ľudí, vrátane LGBTI+ ľudí, a zahŕňa preventívne aktivity pre deti a mladých, ich rodiny, pedagogických a nepedagogických zamestnancov proti šikane, radikalizácii a akejkoľvek inej forme násilia.
Prečo? Každá škola je iná a má inú východiskovú situáciu. No každá škola sa má kde posúvať vo svojej práci rozvíjať pozitívne postoje k rozmanitosti svojich žiakov a žiačok (jeden z hlavných cieľov štátneho vzdelávacieho programu), ako aj zabezpečiť, že sa všetky skupiny cítia prijaté a bezpečne.
Ďalšie zdroje a organizácie, ktoré vás vedia podporiť, knihy, aktivity na vyučovanie nájdete tu
Ak máte záujem vytvoriť vo vašej škole skutočne bezpečné miesto pre LGBTI+ ľudí, urobíme všetko pre to, aby bol tento proces pre vás jednoduchší. Kontaktujte nás a veľmi radi vám pomôžeme a poradíme. Ďakujeme.